Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin – ziua 1

Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

mcb15 deschidere evenimentLuni, 6 iulie 2015, la ora 9.30, în sala Achim Stoia” a Universității de Arte „George Enescu” din Iași a avut loc deschiderea ediției a opta a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin – ediție care încheie seria dedicată genurilor muzicale din muzica psaltică, prin concentrarea, de data aceasta, a cursurilor teoretice și psaltice asupra genului papadic.

De la prezidiu au luat cuvântul directorul artistic al evenimentului, domnul prep. univ. drd. Adrian Sîrbu, parintele Marian Timofte, delegatul Înalt Prea Sfințitului Părinte Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, Teofan, doamna decan a Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice, prof. univ. dr. Laura Vasiliu, și doamna Miriam Marinou, dirijoarea Corului Feminin Grec din Atena. În intervențiile lor, vorbitorii au subliniat relevanța Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin în peisajul muzical și educațional-cultural la nivel local, regional și național, ca și latura sa internațională, prin colaborarea tradițională cu distinși profesori invitați, cercetători și protopsalți din Grecia, cum ar fi vrednicul de pomenire Lykourgos Angelopoulos – unul dintre fondatorii conceptului de Masterclass de Cânt Bizantin la Iași, și domnul Georgios Konstantinou.

Oaspetele de onoare al acestei ediții a Masterclass-ului este domnul Panagiotis Neochoritis, protopsalt al Catedralei Mitropolitane Sf. Gheorghe din Neopolis (Salonic) – o persoană de mare profunzime și discreție care, așa cum declara pe parcursul secțiunii de întrebări și răspunsuri, a venit la Iași ca să „obosim împreună” – să ne împărtășească din „puținul” pe care îl cunoaște și să lucreze individual – pe cât se poate – pentru a îmbunătăți și perfecționa în funcție de nevoile de învățare ale fiecărui psalt sau aspirant în alte psaltichiei. Pornind de la definiția antică a muzicii ca fiind „mișcare a sufletului”, domnul Neochoritis a scos în evidență faptul ca specificul muzicii bisericești este acela că efectul ei de „mișcare” merge în direcția „înmuierii” sufletului, pentru a-l aduce mai aproape de Dumnezeu. Astfel, muzica bisericească, în tripla ei ipostază de artă, experiență și știință, merge în aceeași direcție cu Evanghelia. 

Fiind muzica îngerilor, muzica bisericească nu poate fi niciodată cuprinsă în totalitatea ei; exprimarea, prin muzică, a unui psalt, este aidoma unei revarsări: în opinia domnului Neochoritis, cine își propune să devină psalt, ar trebui să se străduiască să își umple inima de trăire, și atunci când potirul inimii s-a umplut și dă pe-afară, această revărsare se exprimă prin cântare. Cântarea în sine cuprinde înțelesuri și etosuri (stări), cuvinte (logos), melodie (melos) și lumina tainică a cunoașterii lui Hristos. Înțelesurile nu pot fi cuprinse de oricine, dar stările sunt accesibile oricui, și ele au putința de a lucra în sufletul oricărui om, ca să îl „înmoaie.” Muzica bizantină lucrează în oameni cu condiția ca mai întâi să lucreze în sufletul psaltului. De aceea, un psalt poate să înceapă să cânte chiar dacă nu stăpânește tehnica perfect, atâta timp cât se cufundă într-o stare de rugăciune.

După sesiunea introductivă, de întrebări și răspunsuri, au fost două intervenții neplanificate dar care au bucurat participanții: domnul Aetopulos, oaspete al Masterclass-ului pentru numai câteva ore, anul acesta, a salutat particiopanții, profesorii și organizatorii, și a subliniat faptul ca muzica psaltică este expresia artistică prin care exprimăm voința noastră de a aduce ce avem mai bun înaintea lui Dumnezeu. A urmat apoi o piesă surpriză, interpretată de psalții catedralei patriarhale din București, dirijați de Părintele Diacon Mihail Bucă.

Prima conferință din program, susținută de domnul prep. univ. drd. Adrian Sîrbu s-a axat pe stilul ecfonetic – o analiză a modelelor de lecturare a Evangheliei, cu exemplificări. Cursurile practice, susținute de protopsaltul Panagiotis Neochoritis (ansambul psaltic mic, la nivel avansat, și ansamblul mare, la nivel intermediar) au subliniat, prin exemple practice, faptul că glasurile din muzica psaltică pot fi înțelese prin aprofundarea ethosului. Domnul Neochoritis a subliniat faptul că pentru cei care doresc să învețe muzica psaltică, începutul constă în a pătrunde sensul, după care trebuie să repete ceea ce au înțeles și apoi să îmbunătățească. Începutul constă, de asemenea, dintr-o  interpretare simplă, fără analiză. Lucrarea, din cântare, vine din smerenie, din cunoașterea de sine, din dobândirea luminii tainice a lui Dumnezeu prin care muzica psaltica poate câștiga suflete, le poate vindeca, le poate dezrobi de patimi și le poate ajuta să guste din dulceața raiului...

Spre această dulceața a raiului au condus și exercițiile de la ansamblul psaltic feminin, concentrate pe un Axion pe opt glasuri, sub îndrumarea doamnei Maria Alexandru. Doamna Mihaela Grăjdeanu, soprană la Opera din Iași, a explicat particularitățile vocii umane și a prezentat exerciții de respirație.

Tot în această prima zi a evenimentului a avut loc și cursul opțional de kanonaki, susținut de masteranda Gabriela Huși.

Astfel, după aproape 10 ore de cursuri și prezentări, nu putem decât să sperăm că vom avea energia necesară de a rezista – în formă – până în ultima zi a acestui Masterclass, care se anunță a fi un maraton atât pentru organizatori și profesori cât și pentru participanți.

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Ultimele Articole

  • Zilelor Psalților Români - Ediția I (14‐15 mai 2021) - Programul evenimentului

    zilele psaltilor foto100 de ani de la înființarea la Iasi a Asociației Generale a Cântăreților Bisericești. 7 ani de la trecerea la cele veșnice a lui Lykourgos Angelopoulos.

    Ziua I ‐ 14.05.2021 Format: online (byzantion.ro și Facebook Byzantion)

    ora 11.00 Sesiune științifică (1)

    1. Prof. Dr. Vasile Vasile (București): Statutul psaltului român la începutul secolulului trecut. Rolul lui Ioan Popescu Pasărea (video)
    2. Dr. Georgios Konstantinou (Atena): Lykourgos Angelopoulos și opera sa, ieri și astăzi (video)
    3. Pr. Ionel Roată (Iași): Importanța sinergiei dintre altar și strană (video)
    4. Dr. Georgios Konstantinou (Atena): Situația psalților din Grecia la începutul secolului al XX‐lea (video)

    ora 17.00 Sesiune științifică (2)

    1. Conf. Dr. Zamfira Dănilă (Iași): Evghenie Humulescu, un arhiereu‐muzician model la începutul secolului al XX‐lea (articol)
    2. Pr. Drd. Constantin Stoica (Buzău): Informații inedite din arhivele Arhiepiscopiei Buzăului despre cântăreții bisericești de la începutul sec. XX (articol)
    3. Lect. Dr. Adrian Sîrbu (Iași): Asociația Generală a Cântăreților Bisericești ‐ un fenomen unic și un mesaj peste veacuri (articol)
    4. Lect. Dr. Adrian Sîrbu (Iași): Marele Congres al Cântăreților Bisericești de la Iași ‐ 21‐23 august 1912 (articol)
    5. Aspecte inedite din viața psalților români din primele decenii ale secolului al XX‐lea – imagini și articole relevante din Revista Cultura, din perioada 1911‐1912 și 1920‐1921.

    Ziua a II‐a 15.05.2021 Catedrala Mitropolitană din Iași. Format: onsite, cu transmisiune live video prin Doxologia

    09.30 – 11.30 Sfânta Liturghie arhierească, cu participarea PS Nichifor Botoșăneanul, a Corului Academic Byzantion și a psalților Catedralei.

    11.30 Slujba de pomenire a psalților

    12.00 Concert de Muzică Psaltică dedicat tuturor psalților români și Protopsaltului Lykourgos Angelopoulos

    în Ultimele Evenimente
  • Zilele Psalților Români - ediția I (14-15 mai 2021)

    WhatsApp Image 2021 05 11 at 23.49.50În perioada 14-15 mai 2021, Asociația Culturală Byzantion, în parteneriat cu Mitropolia Moldovei și Bucovinei și cu Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, organizează ediția I a Zilelor Psalților Români, un eveniment ce se dorește a fi o evocare a personalităților Artei Psaltice care au activat pe teritoriul țării noastre de-a lungul vremurilor. Se cuvine, din datorie, să ne cunoaștem trecutul, pentru a învăța să ne clădim împreună viitorul. Se cuvine, din recunoștință, să invocăm prin cântări și cuvântări pe toți cei care și-au dăruit viața în slujba melosului sfânt, fie prin activitatea la strană sau cea pedagogică, fie prin cea cărturărească, sau cea de compozitor, de dirijor sau de cronicar. Se cuvine, din dragoste pentru Frumos, să ridicăm din nou statutul și demnitatea psaltului la înălțimea potrivită chemării lui.

    în Ultimele Evenimente Citeşte mai mult
  • Informații tehnice necesare pentru conectarea la cursurile ONLINE ale Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași

    mcb2020 afis prescurtareDragi participanți la ediția a XIII-a a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași,

    în Înscriere Citeşte mai mult
  • Partiturile pentru ediția a XIII-a a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași
    Dragi participanți la ediția a XIII-a a Masterclass-ului de Cânt Bizantin,
     
    avem bucuria de a vă pune la dispoziție materialul didactic propus de către domnul Panagiotis Neochoritis spre a fi studiat împreună. 
    Este vorba despre cunoscuta lucrare Πανδέκτη ce a fost editată în patru volume la Constantinopol între anii 1850 și 1851 de către Ioan Lampdarie și Ștefan Domesticul, ai Marii Bisericii a lui Hristos.
    Invitatul nostru propune pentru această ediție să ne aplecăm atenția asupra volumului al IV-lea (Matime ale Sfintei Liturghii) și în special asupra heruvicelor (paginile 59-431). Linkul de unde puteți descărca pdf-ul cu semnele de carte notate bilingv se găsește aici.
    în Înscriere
  • NOU! - Programul actualizat Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, Ediția a XIII-a ONLINE, 13 - 17 iulie 2020

    mcb iasi site 2017

     

    în Program Citeşte mai mult