Vocile Rusiei și ale Bizanțului în oratoriul luminii

Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

byzantion sankt petersburg martie 2013Byzantion în concert în Sankt Petersburg, alături de Orchestra Națională a Rusiei și de Corul Teatrului „Mihailovski”

Sâmbătă, 9 Martie 2013, corul Byzantion a concertat în deschiderea Festivalului de Muzică Ortodoxă „Orfeus” ce are loc în orașul Sankt Petersburg din Rusia. Festivalul, care își va extinde manifestările artistice până în luna mai, este unul dintre cele mai importante evenimente culturale din Rusia și reunește în fiecare an artiști de marcă, reprezentanți ai diferitelor genuri muzicale specifice popoarelor ortodoxe de pretutindeni.

Prezența corului de muzică psaltică Byzantion la ediția actuală a avut, de data aceasta, un caracter deosebit, prin interpretarea unei piese contemporane, creație a compozitorului rus Andrei Mikita. Este vorba de oratoriul „Seven Songs about God” pentru orchestră, cor mixt, cor bizantin și doi soliști, pe versurile poetului și muzicianului Boris Grebenshikov. Membrii Byzantion au fost onorați să concerteze alături de prestigioasa Orchestră Națională a Rusiei și alături de Corul Teatrului „Mihailovski” din Sankt Petersburg, sub bagheta tânărului și talentatului dirijor grec, Dimitris Botinis. Concertul a avut loc în sala Filarmonicii de Stat din Sankt Petersburg, artiștii bucurându-se de numărul impresionant de melomani prezenți în sală.

Oratoriul, structurat pe un număr de șapte poeme ale lui Boris Grebenshikov ("God knows better", "Promised Day", "Silver of my Lord", "One More Time", "Falcon", "Dubrovsky" și "Day of Joy"), reușește să redea, prin sonorități specifice, spiritualitatea sufletului slav filtrat prin arta sunetului. Influențat de vizitele făcute în mănăstirile din Muntele Athos, unde a fost martor al tradiției vii, neîntrerupte a Bizanțului, Boris Grebenshikov are viziunea unui dialog muzical între lumea spiritului slav, reprezentată de corul mixt, și cea a Bizanțului athonit, prin corul psaltic.

Complex prin diversitatea stărilor de multe ori contrastante, spiritul rusesc redat prin sunet poartă auditoriul prin experiența muzicală a cufundării și a ridicării spre Dumnezeu, o metanoia a sufletului care ajunge, într-un final, la lumină, prin strigătul, deopotrivă,a slavilor și bizantinilor: Bog est svet! ὉΘεόςεἶναιτόφῶς! (Dumnezeu este lumină!). Sonoritățile redate de coruri și orchestră creionează un adevărat portret al ipostazei rugătorului, exponent al culturii sprituale slave. De la masivitatea sonoră a corurilor din catedralele țarilor pravoslavnici până la șoaptele pline de tensiune și vocea albă, diafană a sopranei soliste, simboluri ale misticismului și ascezei sufletului isihast rus, toată această plajă de stări a fost surprinsă cu măiestrie și naturalețe de cei peste 130 de intepreți ruși.

Andrei Mikita se alătură liniei de creație a compozitorilor care au surprins în operele lor, prin prelucrări diferite, anumiteipostaze ale melosului bizantin. Invocăm, în acest sens, pe scurt,mari personalități precum Paul Constantinescu, Michalis Adamis, Nicolae Lungu, Gheorghe Cucu, Sotiris Fotopoulos și alții.

Prezența corului Byzantion în cadrul Festivalului de Muzică Sacră Ortodoxă „Orfeus” a fost îmbogățită prin susținerea unei conferințe cu tema „Notația bizantină - o mărturie a continuității tradițiilor orale și scrise” cu exemplificări practice de importanță istorică. Prezentarea, susținută de dirijorul corului Byzantion, a fost realizată cu sprijinul prof.univ.dr. Maria Alexandru (Universitatea „Aristotelis” din Tesalonic).

În finalul șederii, membrii Byzantion au avut deosebita bucurie de a participa la Sfânta Liturghie alături de corul bărbătesc al metocului Mănăstirii Valaam din Sankt Petersburg. Răspunsurile antifonicede la strană, experiența aparte prin dialogul dinamic și întâlnirea, în același duh,a două lumi muzicale diferite, totuși reunite în monodie, au constituit o mărturie puternică a faptului că rugăciunea ridicată către Dumnezeu poate fi înveșmântată, din fericire!, în mai multe forme de modelare și exprimare ale sufletului. Iar cântarea de tradiție bizantină nu poate fi abordată cu autenticitate decât înțelegând esența ei în toate modurile derivate de redare sonoră.


Adrian Sîrbu

Surse: http://worldnewsda.blogspot.gr, http://www.choirfestival.ru

Media

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Ultimele Articole

  • Zilelor Psalților Români - Ediția I (14‐15 mai 2021) - Programul evenimentului

    zilele psaltilor foto100 de ani de la înființarea la Iasi a Asociației Generale a Cântăreților Bisericești. 7 ani de la trecerea la cele veșnice a lui Lykourgos Angelopoulos.

    Ziua I ‐ 14.05.2021 Format: online (byzantion.ro și Facebook Byzantion)

    ora 11.00 Sesiune științifică (1)

    1. Prof. Dr. Vasile Vasile (București): Statutul psaltului român la începutul secolulului trecut. Rolul lui Ioan Popescu Pasărea (video)
    2. Dr. Georgios Konstantinou (Atena): Lykourgos Angelopoulos și opera sa, ieri și astăzi (video)
    3. Pr. Ionel Roată (Iași): Importanța sinergiei dintre altar și strană (video)
    4. Dr. Georgios Konstantinou (Atena): Situația psalților din Grecia la începutul secolului al XX‐lea (video)

    ora 17.00 Sesiune științifică (2)

    1. Conf. Dr. Zamfira Dănilă (Iași): Evghenie Humulescu, un arhiereu‐muzician model la începutul secolului al XX‐lea (articol)
    2. Pr. Drd. Constantin Stoica (Buzău): Informații inedite din arhivele Arhiepiscopiei Buzăului despre cântăreții bisericești de la începutul sec. XX (articol)
    3. Lect. Dr. Adrian Sîrbu (Iași): Asociația Generală a Cântăreților Bisericești ‐ un fenomen unic și un mesaj peste veacuri (articol)
    4. Lect. Dr. Adrian Sîrbu (Iași): Marele Congres al Cântăreților Bisericești de la Iași ‐ 21‐23 august 1912 (articol)
    5. Aspecte inedite din viața psalților români din primele decenii ale secolului al XX‐lea – imagini și articole relevante din Revista Cultura, din perioada 1911‐1912 și 1920‐1921.

    Ziua a II‐a 15.05.2021 Catedrala Mitropolitană din Iași. Format: onsite, cu transmisiune live video prin Doxologia

    09.30 – 11.30 Sfânta Liturghie arhierească, cu participarea PS Nichifor Botoșăneanul, a Corului Academic Byzantion și a psalților Catedralei.

    11.30 Slujba de pomenire a psalților

    12.00 Concert de Muzică Psaltică dedicat tuturor psalților români și Protopsaltului Lykourgos Angelopoulos

    în Ultimele Evenimente
  • Zilele Psalților Români - ediția I (14-15 mai 2021)

    WhatsApp Image 2021 05 11 at 23.49.50În perioada 14-15 mai 2021, Asociația Culturală Byzantion, în parteneriat cu Mitropolia Moldovei și Bucovinei și cu Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, organizează ediția I a Zilelor Psalților Români, un eveniment ce se dorește a fi o evocare a personalităților Artei Psaltice care au activat pe teritoriul țării noastre de-a lungul vremurilor. Se cuvine, din datorie, să ne cunoaștem trecutul, pentru a învăța să ne clădim împreună viitorul. Se cuvine, din recunoștință, să invocăm prin cântări și cuvântări pe toți cei care și-au dăruit viața în slujba melosului sfânt, fie prin activitatea la strană sau cea pedagogică, fie prin cea cărturărească, sau cea de compozitor, de dirijor sau de cronicar. Se cuvine, din dragoste pentru Frumos, să ridicăm din nou statutul și demnitatea psaltului la înălțimea potrivită chemării lui.

    în Ultimele Evenimente Citeşte mai mult
  • Informații tehnice necesare pentru conectarea la cursurile ONLINE ale Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași

    mcb2020 afis prescurtareDragi participanți la ediția a XIII-a a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași,

    în Înscriere Citeşte mai mult
  • Partiturile pentru ediția a XIII-a a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași
    Dragi participanți la ediția a XIII-a a Masterclass-ului de Cânt Bizantin,
     
    avem bucuria de a vă pune la dispoziție materialul didactic propus de către domnul Panagiotis Neochoritis spre a fi studiat împreună. 
    Este vorba despre cunoscuta lucrare Πανδέκτη ce a fost editată în patru volume la Constantinopol între anii 1850 și 1851 de către Ioan Lampdarie și Ștefan Domesticul, ai Marii Bisericii a lui Hristos.
    Invitatul nostru propune pentru această ediție să ne aplecăm atenția asupra volumului al IV-lea (Matime ale Sfintei Liturghii) și în special asupra heruvicelor (paginile 59-431). Linkul de unde puteți descărca pdf-ul cu semnele de carte notate bilingv se găsește aici.
    în Înscriere
  • NOU! - Programul actualizat Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, Ediția a XIII-a ONLINE, 13 - 17 iulie 2020

    mcb iasi site 2017

     

    în Program Citeşte mai mult