Sari la conținut

Masterclass Internațional de Cânt Bizantin – 15-19 iulie 2019 – Jurnal de eveniment – A patra zi

mcb19 ziua4

Joi, 18 iulie 2019, a patra zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin la Iași, a fost ziua în care, mai mult decât în celalalte, studenții și profesorii lor coordonatori au încântat participanții prin prezentări care au combinat cercetarea academică a manuscriselor cu interpretarea unor exemple muzicale reprezentative. De asemenea, invitatul special, Panagiotis Neochoritis, s-a ocupat în special de monahii și de provocările cu care se confruntă acestea.

La cursul de dimineață, de tehnică vocală, soprana Mihaela Grajdeanu a insistat pe   notiuni de anatomie, pe respirație și modalități practice de a atinge tonalități înalte sau joase.

Prima prezentare, cea a studenților și absolvenților Sectiei de Muzică Religioasă a Universității Nationale de Arte „George Enescu”, coordonati de conf. dr. Zamfira Danila, s-a concentrat pe interpretarea Polieleului din patru manuscrise de tip antologhion ale Bibliotecii Ecumenice „Dumitru Staniloae” a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei din Iasi. La cântarea celor șase polielee selectate din cele șaptesprezece descoperite în manuscris au fost invitați să participle toți cei din sală.

A doua prezetare, a echipei de paleografie muzicală a Universității Aristotelis din Salonic, condusă de conf. dr. Maria Alexandru, a fost dedicată Sfântului Ioan Cucuzel, compozitor, psalt și mare dascal, ale cărui exercitii de paralaghie sunt foarte folositoare pentru cei care își propun să progreseze în tehnica de cânt bizantin.

Înainte de prânz, Arhon Protopsaltul Panagiotis Neochoritis a lucrat cu monahiile, reamintindu-le necesitatea cunoașterii intervalelor și a simplificării interpretări și sfătuindu-le totodată sa facă multă paralaghie, ani la rând, pentru a descoperi ethosul muzicii. Ethosul se descoperă în timp, în lăuntrul nostru, de aceea paralaghia se face rar și simplu. Ajutorul de bază în deprinderea bazelor cântării este dat de kanonaki. Primul pas în deprinderea muzicii bizantine este smerenia, iar al doilea, permisiunea, acordată textului, de a conduce modul de cântare. Când textul vorbește despre Înviere, de pildă, cântarea nu poate fi smerită. Frica de a cânta poate fi din egoism, din teama de a nu greși, dar nu trebuie sa ne fie teama de greșeala! De asemenea, invitatul a subliniat că diferența dintre cântarea mănăstirească și cea din lume constă în simplitate, aceasta permițând mintii să se gândească la sensul textului. Sensul textului nu trebuie niciodata sacrificat printr-o cântare grăbită.

În timp de Arhon Protopsaltul a lucrat cu maicile, ceilalti invitați de la Patriarhia Ecumenică din Constantinopol au lucrat intervalele cu restul cursanților. După-amiaza, au continuat cursul optional de muzică orientală clasică oferit de conf.dr. Maria Alexandru și lucrul la ansamblu psaltic, cu assist. drd. Adrian Sîrbu. Ultimul curs al zilei a avut loc, din nou până târziu în noapte, în Biserica Sf. Sava, sub îndrumarea domnului Neochoritis. În prima lui parte, a vorbit despre etapele pe care trebuie să le parcurgă un învățăcel până când ajunge protopsalt, cântând mai întâi în strana din stânga și apoi în cea dreaptă. Dascălul, de asemenea, în procesul de învățare, trebuie să cânte cu ucenicul, pentru a-l ajuta, și în strana stângă, și în cea dreaptă. A doua parte a cursului a cuprins, pe lângă exemplificări din cântările Vecerniei după tipicul Patriarhiei Ecumenice, sfaturi legate de disciplina minții, de păstrarea tăcerii înainte de slujbă, de modul de viață al psaltului, și în biserică, și în afara ei..

Sorina Chiper

PR – Asociația Culturală Byzantion

Lasă un răspuns